פֶּסַח
פֶּסַח שֶׁהָיוּ אֲבוֹתֵינוּ אוֹכְלִים בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָם, עַל שׁוּם מָה? עַל שׁוּם שֶׁפֶָּסַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל בָּתֵּי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַים, שֶׁנֶּאֱמַר: וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַיי, אֲשֶׁר פֶָּסַח עַל בָּתֵּי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַים בְּנָגְפּוֹ אֶת מִצְרַים, וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל. פְּסִיחָה זו של הקב"ה הצילה את היהודים ממכה נוראית. כך בחיים נדרש אדם לפסוח על מקומות או אירועים כדי להינצל, ולעתים גם על הנהגה כושלת. אין בדברים אלה כדי לכוון לשלטון מסוים וכול בר-דעת מוזמן להרהר על מה לפסוח בחייו...
פֶּסַח
"וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם
וְרָאִיתִי אֶת-הַדָּם וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם וְלֹא יִהְיֶה בָכֶם
נֶגֶף לְמַשְׁחִית בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהָיָה הַיּוֹם הַזֶּה
לָכֶם לְזִכָּרוֹן וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ" (שמות יב, יג-יד)
בְּעֶרֶב הַפֶּסַח בְּאֶרֶץ פַּרְעֹה
עָרַךְ לוֹ הַקָּבָּ"ה מַסָּע דִּלּוּגִים,
פָּקַד הַמִּצְרִים וְעָלֵינוּ דִּלֵּג,
פָּסַח עַל בָּתֵּינוּ, צִוָּה עִנּוּגִים.
מִיָּד אַחַר כָּךְ אֲבוֹתֵינוּ יָצְאוּ
רְכוּשׁ בִּידֵיהֶם וּמַצָּה בְּפִיהֶם,
יָם-סוּפָה פְּנֵיהֶם, מַעֲבָר הֶכְרֵחִי,
רִבְבוֹת בָּתֵּי אָב, טַפָּם בִּידֵיהֶם.
לְאֶרֶץ אָבוֹת נָדְדוּ בְּסִינַי,
מַסָּע בַּמִּדְבָּר אָרֹךְ וּמוֹגִיעַ
נִוּוּט אֵשׁ וְעָשָׁן בְּלֵיל וּבַיּוֹם,
הֻבְטַח כִּי לְאֶרֶץ מֻבְטַחַת נַגִּיעַ.
וְדוֹר הַמִּדְבָּר מִתְדַּלְדֵּל וְהוֹלֵךְ
אַרְבָּעָה עֲשׂוֹרִים כָּךְ נִמְשַׁךְ הַמַּסָּע,
מַקְלוֹת בִּידֵיהֶם וּצְרוֹרוֹת עַל גַּבָּם
וִידֵי אֲבוֹתֵינוּ נוֹשְׂאִים הַמַּשָּׂא.
אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה, הַמַּנְהִיג הַצָּעִיר
כָּרִיזְמָה עָטוּר – יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן,
לְאֶרֶץ אָבוֹת הוּא נִכְנַס בִּתְבוּנָה
רֹאשׁוֹ בְּתִכְנוּן וְהוּא חַד וְשָׁנוּן.
חֻלְּצוּ אֲבוֹתֵינוּ מֵאֶרֶץ יְאוֹר –
נוֹלַד דּוֹר חָדָשׁ אֶת הָאָרֶץ יָרַשׁ,
פָּרָה וְרָבָה, הִתְעַצֵּם וְחֻשַּׁל,
לְאָרְכָּהּ וְרָחְבָּהּ הָאָרֶץ חָרָשׁ.
הָיוּ גַּם דּוֹרוֹת שֶׁעַל שְׁתַּיִם פָּסְחוּ,
עַל שְׁתֵּי סְעִפִּים שֶׁבַּדֶּרֶךְ נִקְרוּ,
תָּעוּ וְתָהוּ לֹא יָדְעוּ מָה לִבְחֹר
חַיֵּי תְּהִיָּה בַּאֲרֶשֶׁת נִכְּרוּ.
וְלֶקַח לִמְּדָנוּ הַקָּבָּ"ה מֵאָז,
לָדַעַת לִפְסֹחַ עַל מָה שֶׁדָּרוּשׁ,
וְעוֹד כָּךְ לָמַדְנוּ מִדּוֹר הַתְּקוּמָה
שֶׁלֹּא לְהַסֵּס אִם דָּרוּשׁ גַּם שֵׁרוּשׁ.*
שאול
ט"ו בניסן התשפ"ב
16 באפריל 2022
* שֵׁרוּשׁ: עקירה מן השורש